Zdrowy styl życia – to nie takie trudne!

Żyjemy w czasach, kiedy lista tzw. chorób cywilizacyjnych stale się wydłuża. Z jednej strony medycyna może coraz więcej, z drugiej – dokładamy lekarzom pracy, zapadając na schorzenia układu pokarmowego, krążenia, uskarżając się na dolegliwości związane z nadwagą czy sięganiem po używki. Oczywiście, nie jesteśmy w stanie uniknąć wszystkich problemów ze zdrowiem, warto jednak wiedzieć, jak istotne jest zastosowanie zasad zdrowego stylu życia, które wcale nie są wiedzą tajemną, mało tego, sprawią, że nasza codzienność będzie przyjemniejsza, a samopoczucie lepsze.

Żyj zdrowo każdego dnia

Prozdrowotny styl życia w nowoczesnym holistycznym ujęciu, to o wiele więcej niż wizyty u stomatologia, ginekologa czy lekarza pierwszego kontaktu raz na kilka miesięcy. Można powiedzieć, że głównym założeniem jest zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Wcale nie oznacza to przesiadywania w przychodniach, poradniach i poszukiwaniu objawów chorób w Google. Zdrowe podejście do życia dotyczy codziennych decyzji, wyborów, zakupów i równowagi między aktywnością zawodową i odpoczynkiem, między błogim lenistwem a zdrowym ruchem.

W zdrowym ciele zdrowy duch

zdrowy styl życia to zbalansowany styl życia

Każdy może, a nawet powinien, poznać zasady zdrowego stylu życia. Na tym jednak nie koniec, trzeba je wdrożyć i stosować na co dzień. Nie oznacza to wbrew pozorom długiej listy wyrzeczeń, a raczej mniejszą lub całkiem znaczącą korektę nawyków i trybu życia. Przekłada się do jednak na wymierne korzyści w bardzo szerokim ujęciu. Zdrowe ciało to zdrowy duch, jak mówi mądre powiedzenie. A to oznacza większą efektywność, lepsze rezultaty w pracy czy nauce, lepsze samopoczucie, kondycję, wygląd i samoakceptację. Prozdrowotny styl życia to także remedium i profilaktyka w przypadku problemów natury psychicznej i emocjonalnej.

Zasady zdrowego stylu życia

W artykule „Motywacja do zdrowego stylu życia w kilku prostych krokach” zaprezentowano praktyczne wskazówki i listę zasad, które warto znać i stosować. Dotyczą one tego, co jemy, jak spędzamy wolny czas, naszych wyborów zakupowych, podejścia do leczenia i profilaktyki. Najważniejsze punkty na tej liście to:

  • prawidłowa dieta,
  • suplementy i żywność funkcjonalna,
  • aktywność fizyczna,
  • sen i relaks,
  • unikanie i kontrola stresu,
  • unikanie używek, rozsądne stosowanie leków,
  • szeroko rozumiana profilaktyka.

Jedz zdrowo i smacznie

To możliwe! Dieta może spełniać przesłanki prozdrowotnego stylu życia i może być naprawdę smaczna. Powinna być przecież bogata, różnorodna, ma dostarczać odpowiednie ilości białka, węglowodanów, zdrowych tłuszczów, witamin, minerałów. A zatem niech będzie kolorowa, zróżnicowana i niemonotonna. Wyrzucamy z lodówek i menu „śmieciowe jedzenie”, zapominamy o przetworzonej żywności i fast foodach. Smakujemy pełnoziarniste produkty, warzywa, owoce, ryby. Gotujemy, parujemy, pieczemy zamiast smażyć w głębokim tłuszczu. Rezygnujemy ze słodyczy, utwardzanych tłuszczów, uważamy na nadmiar soli i delektujemy się aromatem ziół oraz przypraw.

Warto także docenić tzw. żywność funkcjonalną, czyli taką, która nie tylko syci, ale także ma „pozytywny wpływ na organizm człowieka, dodatkowy w stosunku do efektu odżywczego, wynikającego z zawartych w nich składników odżywczych”. Warto stosować zbilansowane dawki odpowiednich probiotyków i prebiotyków, które wspierają organizm, dodają witalności, poprawiają odporność czy metabolizm (np. preparaty Guut Immunity, Guut Metabolism, Guut Mood i Guut Vitality).

Ruszaj się na zdrowie

Aktywność fizyczna to bardzo ważny element układanki, jaką jest komplet zasad zdrowego stylu życia. Znaczenie ruchu w prozdrowotnym stylu życia jest ogromne. Nie tylko zapewnia dobrą kondycję, ale także pomaga zapobiegać wielu chorobom – od nowotworów, przez cukrzycę, zawały, miażdżycę po depresję czy nerwicę. Dla niektórych aktywność to kilkunastominutowy spacer po parku, inni wybiorą codzienny jogging, weekendowe wycieczki rowerowe czy wizyty na siłowni. Ważne, aby była to aktywność systematyczna (przynajmniej 3–4 razy w tygodniu).

Zdrowy sen i relaks

Żyjemy w czasach pracoholizmu, brakuje nam czasu na odpoczynek, przyjaciół, rodzinę i pasje. Tymczasem bez tych kawałków nie ułożymy puzzli z obrazkiem zdrowego życia. Zdrowa równowaga między czasem na pracę i odpoczynek to podstawa. Podobnie jak sen – przynajmniej 7–8 godzin na dobę. Spać trzeba w dobrym stylu, czyli bez telewizora, laptopa i… kłótni czy trudnych dyskusji w sypialni. Zadbajmy o wygodny materac, dobrą pościel i jeszcze lepszy nastrój.

Nie stresuj się…

Łatwo powiedzieć, trudniej wprowadzić w życie, ponieważ stres to nieodłączny element naszej codzienności. W tym przypadku kluczem do prozdrowotnego stylu życia jest unikanie przewlekłego stresu, stosowanie naturalnych metod radzenia sobie ze stresem. Aktywność fizyczna i regeneracja, relaks na pewno będą w tym pomocne. Pasje, spotkania z przyjaciółmi, ale także techniki relaksacyjne to również sprzymierzeńcy w walce ze stresem.

Unikaj używek, uważaj na leki

Niestety bardzo często „sposobem” na stres bywają używki. Począwszy od zajadania problemów, po alkohol, nikotynę, narkotyki czy leki. Niestety, jest to prosta droga do uzależnienia, które jest zagrożeniem dla zdrowia i zaprzeczeniem prozdrowotnego podejścia. Pamiętajmy o tym, że nadużywanie leków może dotyczyć także tych pozornie niegroźnych, dostępnych bez recepty, takich jak popularne NLPZ czy nawet… syrop na kaszel z kodeiną.

Zachowaj zdrowy rozsądek i zapobiegaj

Profilaktyka obejmuje oczywiście badania kontrolne, ale także zastosowanie się do powyższych zasad zdrowego stylu życia. Zbilansowana dieta, ruch, sen, unikanie stresu i nałogów to najlepszy sposób na dobrą formę, samopoczucie i prawidłowo funkcjonujący organizm.

Dodajmy do tego rozważne decyzje zakupowe, bezpieczeństwo za kierownicą, codzienną higienę i mamy prostą, skuteczną receptę na naprawdę zdrowy styl życia.

Pin It

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.