Oferta skrojona na miarę klienta. Jak prosta technologia generuje dużą zmianę

proste technologie

W tym roku branża detaliczna musi dokonać podsumowania lekcji z ostatnich, pandemicznych lat i stwierdzić co zostanie zaoferowane klientom w niedalekiej przyszłości. W prognozie Deloitte dotyczącej handlu detalicznego na rok 2021  dyrektorzy handlowi szacowali, że sytuacja w handlu detalicznym powróci do „normalności” po pandemii w ciągu dwóch do pięciu lat. Wszystko wskazuje na to, ten czas w końcu nadszedł, więc pozostaje  zadać pytanie – „jak wygląda obecna normalność?”. Sektor detaliczny przechodził metamorfozę, jeszcze zanim lockdown zmusił konsumentów do częstszych zakupów w Internecie, a pandemia tylko przyspieszyła przejście na rozwiązania cyfrowe.

Obecnie większość konsumentów wracających do zakupów stacjonarnych oczekuje równie rozbudowanej i spersonalizowanej oferty, jaką otrzymują w Internecie. Jak więc standardowe sklepy mogą konkurować z handlem online, który może śledzić zachowania konsumentów i odpowiednio dostosowywać do nich oferty?

Walka o klienta

Sklepy stacjonarne ostro konkurują z cyfrowymi odpowiednikami o uwagę klientów. W efekcie starają się zdobyć odbiorców nie tylko atrakcyjną ceną ale także nowoczesnymi rozwiązaniami. Handel detaliczny online przynosi szereg korzyści, w tym możliwość gromadzenia i wykorzystywania informacji, które nie są dostępne stacjonarnie. Na przykład, gdy kupujący dokonuje zwrotu ubrania w sklepie stacjonarnym, nie musi uzasadniać, dlaczego zmienił zdanie i żąda zwrotu pieniędzy. Natomiast gdy robi to samo w Internecie, musi podać powód zwrotu towaru. Dzięki tym odpowiedziom sprzedawca uzyskuje cenne informacje na temat rozmiarów, preferencji (i nie tylko), które może wykorzystać do usprawnienia procesów w całej firmie.

Drugą przewagą cyfrowego handlu elektronicznego jest personalizacja oferty prezentowanej konsumentom. Po prawie dwóch latach korzystania z usług online, klienci oczekują obecnie takiego samego poziomu dopasowania oferty w sklepach stacjonarnych. Wywiera to presję na tradycyjnych sprzedawców detalicznych, którzy powinni uświadomić sobie fakt,  że klientów online można zachęcić do zakupów łatwiej – podczas przeglądania Internetu lub po wyświetleniu reklam stale przypominających im o istniejących ofertach. W świecie rzeczywistym jest to trudniejsze, ale technologia oferuje rozwiązanie.

Inteligentne rozwiązania

By odnieść sukces w nowej rzeczywistości, sprzedawcy detaliczni potrzebują inteligentnego podejścia do technologii w swoich sklepach stacjonarnych.

Wiele z dostępnych inteligentnych rozwiązań jest prostych w realizacji.  Te, które mają duży wpływ, wymagają jedynie odpowiedniego rodzaju wizualizacji, aby zachęcić klientów do działania. Mowa tu np. o oznakowaniu w sklepie. Wspomniane piktogramy można wykorzystać do wyświetlania znacznika geolokalizacyjnego w postaci kodu QR, dzięki któremu każdy, kto go zeskanuje, otrzyma dodatkowe informacje marketingowe i rozszerzone możliwości w postaci kuponów rabatowych. Znacznik geolokalizacyjny identyfikuje również, przy jakiej alejce sklepu znajduje się osoba przeglądająca stronę. Co więcej,  w tym przypadku stwarza to możliwość automatycznego wysyłania informacji lub rabatów na produkty, które znajdują się w pobliżu odwiedzającego, a nawet na produkty uzupełniające znajdujące się w innym miejscu, których osoba ta mogła nie brać pod uwagę. Wszystkie skany kodów QR i związane z nimi oferty cyfrowe można monitorować za pomocą bezpiecznej platformy IoT (Internet of Things, technologia znana chociażby z rozwiązań typu smart. Dzięki nim, urządzenia automatycznie wymieniają dane za pomocą sieci bez ingerencji człowieka).

Dysponując odpowiednimi możliwościami druku w sklepie, detaliści mogą dodatkowo udostępnić  usługę Signage as a Service (oznakowanie jako usługa) producentom szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych (FMCG), którzy chcą przeprowadzić opłacalną promocję błyskawicznej sprzedaży lub ukierunkowane testy rynkowe. Zamiast wysyłać kierownikom sklepów oznakowanie i planogramy (co wiąże się z nakładem czasu i kosztów), detaliści mogliby je drukować, zachowując najwyższą jakość, używając odpowiednich czcionek i grafik, a także zadbać o to, by promowane towary znajdowały się w odpowiednim miejscu, umożliwiającym ich optymalną ekspozycję zgodnie ze specyfikacją producenta, a następnie mogliby obciążyć producenta opłatą za ulepszone oznakowanie.

Partner godny zaufania

Firma Lexmark oferuje szereg inteligentnych rozwiązań dla branży handlu detalicznego. Technologia skanowania opracowana specjalnie dla sprzedawców umożliwia korzystanie z platformy inteligentnych urządzeń wielofunkcyjnych Lexmarka w celu usprawnienia obiegu dokumentów, poprawienia wyników sprzedażowych oraz poprawy bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie.

– Branża handlu detalicznego rozwija się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, co sprawia, że pracownicy muszą nadążać za nieustannie zmieniającymi się wymaganiami firm i klientów. Chcąc pomóc naszym partnerom sprostać istniejącym wyzwaniom, w Lexmark nieustannie rozwijamy swoją ofertę dla sektora detalicznego. – mówi Mariusz Ożarowski, Managing Director Central Europe, Lexmark –Rozwiązanie Lexmarka In-Store-Capture pozwala na usprawnienie procesów wymagających użycia papieru i znaczne zwiększenie wydajności.

Urządzenia Lexmark oferują użytkownikowi innowacyjne rozwiązania, ułatwiające drukowanie na żądanie, skanowanie z urządzenia oraz identyfikowanie brakujących dokumentów w celu zwiększenia dokładności procesu i zgodności z przepisami. Ponadto producent zapewnia bezproblemową integrację, dzięki czemu  można  łatwo skanować i przesyłać stosowne informacje do istniejących systemów ERP, ECM, HRIS oraz pozostałych systemów detalicznych sklepu i zaplecza.

W dzisiejszych, trudnych warunkach rynkowych, sprzedawcy detaliczni koncentrują się przede wszystkim na cięciu kosztów. By utrzymać się na szczycie, sprzedawcy detaliczni powinni sprawnie wykorzystywać nowe technologie, w tym chmurę, IoT oraz inicjatywy związane z transformacją cyfrową.

Pin It

Leave a Reply