Co drugi Polak pozytywnie ocenia agentów nieruchomości – wynika z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Otodom w ramach nadchodzącej edycji konkursu „Lider Nieruchomości 2021”. To niemal dwa razy więcej w porównaniu do 2017 r., kiedy taką opinię wyraziło jedynie 24% osób. Branża profesjonalizuje się, co potwierdza fakt, że osobiste doświadczenia klientów przekładają się na jeszcze korzystniejszy obraz przedstawicieli tego zawodu. 56% Polaków, którzy skorzystali z usług pośrednika ocenia ich dobrze, a niemal 60% z nich chciałoby podjąć taką współpracę ponownie.
Profesjonalny partner
Wizerunek pośrednika nieruchomości w Polsce z roku na rok poprawia się. Według najnowszych danych aż 45% osób ma pozytywny obraz przedstawicieli tej branży. Zmiana wizerunku jest jeszcze bardziej wyraźna, gdy porówna się odsetek osób mających negatywny obraz agenta: z 36% badanych w 2017 r. do 15% w 2021 r.
Przedstawiciele branży kojarzeni są przede wszystkim z zaangażowaniem (59%), byciem pomocnym (58%) oraz profesjonalizmem (57%). Dla wielu osób na pozytywny odbiór pośrednika wpływa również fakt, że dba o interesy klienta (55%) oraz posiada szeroką wiedzę (51%) – doskonale zna swoje oferty, osobiście odwiedza nieruchomości oraz poznaje okolicę. Poprzez dokonywanie selekcji nieruchomości, oferowanie tylko tych aktualnych i dopasowanych do preferencji, oszczędza czas klientów. Według badania jest to jedna z kluczowych motywacji korzystania z usług agenta. Polacy cenią sobie sprawne dopełnienie formalności (52%), ograniczenie czasu, który musieliby poświęcić na wyszukiwanie ofert (51%), pomoc w znalezieniu nieruchomości skrojonej na miarę potrzeb (47%) czy bezpieczeństwo transakcji (44%).
– Agenci nieustannie pracują nad polepszeniem opinii na swój temat wśród Polaków. Widzimy dużą zmianę percepcji nie tylko pośredników, ale też całej branży, która w ostatnich latach bardzo się rozwinęła. Otodom w ramach współpracy z agencjami wspiera je dostarczając wiedzę i dzieląc się wartościowymi danymi poprzez takie inicjatywy jak np. Akademia Rozwoju Agenta czy magazyn Lighthouse. Równie ważne w pracy biur nieruchomości są dostarczane przez nas wirtualne narzędzia, które dzięki najnowszej technologii umożliwiają lepsze dopasowanie do dynamicznie zmieniającego się rynku i reagowanie na najbardziej aktualne potrzeby klientów. Sami pośrednicy zaczynają czuć potrzebę, by profesjonalizować się i wspólnie z nami wyznaczać kierunki, w jakich powinna rozwijać się branża. Ten skok jakościowy pokazują wyniki badania – osoby, które dotychczas miały okazję korzystać z usług pośrednika nieruchomości wyżej oceniają jego wkład w proces zakupowy. Co ciekawe, mają oni również dość mocno sprecyzowane oczekiwania wobec współpracy z agentem – komentuje Anna Michałkiewicz, Starszy Specjalista ds. marketingu Otodom.
Apetyt rośnie w miarę jedzenia
Z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” wynika, że osoby, które w przeszłości korzystały z usług agenta, są bardziej świadome swoich oczekiwań wobec kolejnej współpracy. Dla 91% respondentów ważny jest czas na podjęcie decyzji, bez nacisku ze strony pośrednika. Niewiele mniej, bo 90% osób podkreśliło, że agent powinien weryfikować status prawny nieruchomości, które ma w swojej ofercie. Istotne są także pomoc w znalezieniu nieruchomości zgodnej z preferencjami i bezpieczeństwo transakcji (90%), jak też szeroki wybór ofert i pomoc w negocjacji najkorzystniejszej ceny (89%).
– Zaangażowanie agenta nieruchomości to dla kupującego inwestycja. Wyraźnie widzimy, jak zmienia się podejście do współpracy z nimi. Klienci są świadomi czego i w jakiej jakości oczekują. Nowoczesne narzędzia czy szeroka i aktualna wiedza dotycząca sytuacji rynkowej są tylko przykładami. Dlatego od kilku lat prowadzimy konkurs „Lider Nieruchomości”, podczas którego oceniamy pod kątem merytorycznym i jakościowym pracę agencji nieruchomości z całej Polski i wyłaniamy zwycięzców, którzy razem z nami wyznaczają nowe standardy na rynku. W najbliższej edycji – do której zgłoszenia zaczniemy przyjmować już w grudniu – razem z laureatami wypracujemy katalog dobrych praktyk. To nasza nowa inicjatywa, by wspólnie wypracować wykaz najlepszych zasad, które będą stanowiły rodzaj drogowskazu dla całej branży – podkreśla Anna Michałkiewicz, Otodom.